5 Mei 13e Wandeldag Tembleque -Mora 27,4km - Reisverslag uit Villasequilla de Yepes, Spanje van Mariette en Leanne Janssen // Heijmans - WaarBenJij.nu 5 Mei 13e Wandeldag Tembleque -Mora 27,4km - Reisverslag uit Villasequilla de Yepes, Spanje van Mariette en Leanne Janssen // Heijmans - WaarBenJij.nu

5 Mei 13e Wandeldag Tembleque -Mora 27,4km

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Mariette en Leanne

05 Mei 2017 | Spanje, Villasequilla de Yepes

Na een zwoele avond op het terras gisterenavond, door het halfdonker naar boven gelopen. Het is een prachtige wenteltrap, maar het hele hotel ademt vergane glorie. We vermoeden dat het hele gebeuren door 2 mannen gerund wordt. De receptie is nauwelijks bemand, de bartender bedient ook aan tafel. We liggen in onze oude maar schone bedjes en vallen al snel in slaap.'s Nachts gaat het wat harder waaien en worden we wakker van het geklapper van de luiken. Desondanks en dankzij de poncho's Caballero's gisterenavond toch goed geslapen.
Om half 7 uit bed en om 7 uur beneden voor het ontbijt. Tim, Robert en Christianne staan al op ons te wachten. Er is geen brood en volgens goed Spaans gebruik, eten we veel zoete cake en Magdalena's met een kop slappe koffie. Als we willen afrekenen is het ontbijt inbegrepen.
Tim moet nog toilet maken dus wij gaan met de Belgicas op pad. Heerlijke ochtend, 17 graden maar wel licht bewolkt, een paar druppels regen vallen. Net genoeg om even onze hoedjes op te zetten.
Welgemoed, mijn voet doet het beter dan gisteren, beginnen we aan de eerste etappe. Het landschap wisselt, eerst rommelig maar wel steeds weer de rode klaprozen. Dan glooiend door een soort heidelandschap met struiken, rotsachtige heuvels, dan weer omhoog en omlaag door immense olijfgaarden. Na 15 km nemen we een pauze en genieten van het schitterende uitzicht, de lekkere hapje en het goede gezelschap. We lopen lekker vandaag, de bewegwijzering is wat minder, maar met zijn vieren los je dat goed op. Het Duitse vrouwtje blijft afstandelijk en we hebben er een beetje genoeg van om steeds weer botte antwoorden te krijgen. Tegen half 2 en 27,4 km verder lopen we via een prachtige bergweg Mora binnen. De normale karakterloze huisjes van de Spaanse dorpjes hier in de omgeving, maar als we dan een hoek omslaan wacht ons een verrassing. Een prachtig en groen plein met schitterende gebouwen wacht op ons, de playa Major van Mora. Even verder vinden we ons Hostal. Alleen een voordeur met een bordje en deurbel. We worden open gedaan door een middelbare Spanjaard in strak, jaren zestig Adidas broekje. Een trap naar boven en dan sta je steeds weer versteld van de enorme gangen en kamers achter zo'n voordeur. We krijgen een eenvoudige maar schone kamer met bad. Zelf ons wasje doen in de badkuip en El Signor zorgt dat ze droog wordt. Om half 3 gewassen en gestreken naar het dorp voor een menu del dia, maar waar. Vraag aan je beste vriend, de policia local. Schuin het plein oversteken en we komen in een bar. Op de vraag of we kunnen eten worden we naar achteren verwezen. Door een lange gang bereiken we een moderne deur en daarachter een prachtige Comidor . Vele Spanjaarden zitten al te eten, altijd fijn want dan kunnen we alvast gerechtjes afkijken. Als we net besteld hebben komt onze Amerikaanse vriend Mike binnen. We vragen of de tafels aan elkaar mogen schuiven, maar dan mogen we naar een ruimte verder verhuizen. Een prachtige ronde tafel voor 5. De gerechten zijn voortreffelijk, pastasalade,paprikaschotel met gebakken ei, groene asperges met bacon. Ook de hoofdgerechten, gehaktballetjes met echt zalige frietjes, vis met salade zijn perfect bereid. Ook de nagerechten zijn de beste die we deze Camino gehad hebben. Heerlijke gesprekken over reizen en politiek. Een positief telefoontje van Jolie uit Luzern......wat kun je nog meer wensen.
Buiten afscheid genomen en nog even door de stad gelopen om te bewonderen en te kijken hoe we morgenvroeg gaan lopen. En opeens ....regen. Snel weer een van de gezellige barretjes ingedoken. Leanne thee en verslag schrijven en Jet heeft de smaak te pakken ...nu grande Poche Caballero.

• 05 Mei 2017 - 18:09

Truus Van Gog:

Dames, wat is het heerlijk om jullie verhalen te lezen en een beetje mee te lopen.
    Veel plezier, groet Truus

• 05 Mei 2017 - 20:01

Monique Heggen:

Mariette en Leanne
    Elke dag kijk ik uit naar jullie verslagje... het is heerlijk om lezen. Zo mooi geschreven dat ik in gedachte de Camino met jullie meeloop! Mijn bewondering voor deze puike prestatie dag na dag. Het zal wel de moeite waard zijn door het mooie landschap en de vele internationale ontmoetingen.
    Jullie leren ook het echte leven van de Spanjaarden in het binnenland kennen. En Mariette de lessen Spaans kunnen nu van pas komen.
    Ik wensen jullie nog fijne wandeldagen en leuke ontmoetingen.
    Groetjes
    Monique Heggen

PS: Mariette, proficiat met je dochter en welkom bij de club van de grootouders!

• 06 Mei 2017 - 14:08

Caroline Ariëns :

Beste Leanne en metgezellen,
    Jullie zijn weer heerlijk aan de wandel, chapeau!
    Veel plezier en gezonde voeten gewenst en geniet van deze tocht!
    Groetjes, Caroline

• 06 Mei 2017 - 15:09

Henrie Jacobs:

Hallo dames, wat een feest van herkenning. Hoop dat de wandeling door de olijfbomen goed bevallen is. Mora is echt een prachtig dorpje. Wij wandelen al vele dagen door de oneindige olijfboomvelden nabij Cordoba. Buen camino! Hasta pronto.